dinsdag 21 december 2010

1 goede daad x 3

Van de ene op de andere dag had de Amerikaanse interieurontwerpster Christina Van Blake geen werk meer. Om snel een nieuwe baan te vinden, speurde ze alle kranten en websites af en schreef ze veel brieven. Zonder resultaat. Ze voelde zich letterlijk waardeloos. Haar hoofd vulde zich met sombere gedachten en steeds vaker bleef ze op de bank hangen. Tot ze op een morgen dacht: ik ga het anders doen. Ze wilde weer een reden hebben om op te staan, zich aan te kleden en iets te betekenen.

Ze dacht: ik geef het gewoon weg. Al die huizen die maanden te koop staan: ik ga mensen helpen hun huis te verkopen. Gratis. Beter nog: ik geef mijn advies aan elke huizenbezitter die behoefte heeft aan verandering. Verander je huis, verander je leven! En om meer goeds de wereld in te sturen, vraag ik de mensen die ik help zelf óók iets weg te geven.

Met een persbericht bracht ze deze boodschap de wereld in. De aanvragen stroomden binnen. Een vrouw die weduwe was geworden belde Van Blake omdat ze een nieuw begin wilde maken. Die veranderde haar donkere huis in een lichte ruimte en de vrouw gaf op haar beurt gratis pedicurebehandelingen aan bejaarden die niet meer bij hun voeten konden. Een andere vrouw meldde zich als vrijwilliger bij een paardenstal waar gereden werd met autistische en gehandicapte kinderen.

Mensen vertelde haar achteraf hoe deze ervaring hun kijk op de wereld had veranderd. Het doorgeven van die goede daden had ze verrijkt, het leven meer waarde gegeven. De meesten lieten het niet bij drie daden. Veel klanten vroegen Van Blaken om ná haar gratis advies te blijven om de klus af te maken. Een paar maanden later had ze maar liefst tachtig opdrachtgevers. Om blijvend een opwaartse spiraal van goedheid te creëren, maakte Christina Van Blake van haar eerste idee een complete beweging: Design it Forward.

Bron: Psychologie Magazine (12-2010)

Gerelateerde artikelen:
> Goed doen maakt gelukkig

Geen opmerkingen:

Een reactie posten