vrijdag 4 maart 2011

Over scholing, coaching en workshops

Marion Brouwer
(fotografie Goedele Nonnens)
Koken met bewoners, daarvoor zijn zorgmedewerkers toch helemaal niet opgeleid? “Klopt, daar gaan we dan ook wat aan doen.” Coördinator dagbesteding en vrijwilligers Marion Brouwer vertelt hoe de Globe medewerkers bij dit proces wil ondersteunen. “We beseffen maar al te goed dat er veel van onze medewerkers wordt gevraagd.”


Het idee voor een kookboek borrelde al een tijdje bij Marion. Ontevreden over de gekookte maaltijden was ze niet, integendeel. Ze zag hoe bewoners opleven bij het voelen, ruiken en proeven van de verse producten. Problemen met gewichtsverlies en niet-opgegeten gerechten hadden ze niet meer.

Als de resultaten zo goed zijn, waarom dan toch extra aandacht voor het koken?
“Medewerkers koken nu zoals ze thuis ook koken. Ze maken gangbare gerechten met de groenten die ze kennen en technieken die ze beheersen. Maar er is natuurlijk veel meer mogelijk met eten. Zo wordt er veel gekookt, gebakken en gebraad, maar nauwelijks gestoomd, gestoofd of gepocheerd. Terwijl onze bewoners die methoden vroeger vaak toepasten. Met groenten die veel medewerkers niet eens kennen of niet weten klaar te maken, zoals pastinaak, schorseneren, meiraapjes en aardperen.”

Dat is toch ook logisch? Zorgmedewerkers zijn hiervoor niet geschoold.
“Klopt. Dat kun je zelfs doortrekken naar het grotere geheel. In de opleiding voor verzorgende werd vroeger geen en nu nog maar mondjesmaat aandacht besteed aan het welzijn van ouderen in kleinschalig woonvormen. Zonde, want in het kookgebeuren wordt veel van een medewerker gevraagd. Hij of zij moet niet alleen ouderwets kunnen koken, maar ook plannen, organiseren, creatief zijn, methodisch handelen, samenwerken en sturing geven aan ondersteunende familieleden en vrijwilligers.”

Hoe ondersteunen jullie medewerkers op dit gebied?
“Door te investeren in scholing. Met kookworkshops willen we de kennis over oude groenten en verschillende kooktechnieken vergroten. Ook over de bekendere voedingswaren valt veel te leren. Met andijvie zijn bijvoorbeeld meer gerechten te maken dan stamppot. Welke vegetarische alternatieven zijn er mogelijk? En wat is de voedingswaarde van zo’n maaltijd?”

Welke rol spelen jullie bewoners hierbij?
“Gerechten dienen op onze ouderen afgestemd te worden. Sommigen kunnen bijvoorbeeld lastig kauwen en slikken. Nu krijgen zij naast de gefermenteerde warme maaltijd overdag meestal pap en vla. In een klinische les vertellen een logopediste en diëtiste dat er veel meer variatie mogelijk is om deze mensen lekker te laten eten. Bijvoorbeeld door een boterham met speculaas te laten weken in koffie. Kauwen hoeft dan niet meer, maar de smaak is verrukkelijk.”

Geschikte maaltijden maken, is dat het einddoel?
“Niet alleen dat. Onze intentie is dat medewerkers belevingsgericht en herkenbaar gaan koken voor onze ouderen. Beleving en herkenbaarheid vindt op veel manieren plaats. Aardappels schillen, boontjes doppen, stoofpeertjes ruiken, tafel dekken, serviesgoed pakken, alles kan herinneringen en verhalen oproepen. Voor medewerkers is het de kunst hierop in te spelen. Ook dat leren ze in een workshop.”

En dan zit de scholing erop. Hoe zorg je dat medewerkers het geleerde ook daadwerkelijk toepassen?
“We hebben vrijwilligers gevonden die op de werkvloer gaan coachen. Zij kijken over de schouder mee en geven tips en aanwijzingen. Zo wordt de scholing in zijn totaliteit echt eigen gemaakt. Daarnaast komt er natuurlijk het kookmagazine, dat continu zal gaan inspireren en motiveren tot creativiteit in de keuken.”

Gerelateerde artikelen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten